Vedtægter for den selvejende institution NORD-BO
BEMÆRK!
IKKE GÆLDENDE VEDTÆGTER – SIDEN ER UNDER UDARBEJDELSE.
Kontakt bestyrelsen for gældende vedtægter
Vedtægterne for den selvejende institution Nordbo blev stiftet på generalforsamlingen den 28. februar 1978. Siden er vedtægterne løbende blevet revideret på generalforsamlingen gennem årene.
- Revideret på ordinær general forsamling den 19. marts 1980
- Revideret på ordinær general forsamling den 17. marts 1981
- Revideret på ordinær general forsamling den 28. marts 1984
- Revideret på ordinær general forsamling den 13. marts 1985
- Revideret på ordinær general forsamling den 18. marts 1997
Billede: Nordbohuset marts 2017
Gældende vedtægter for den selvejende institution Nordbo
§1 Navn, hjemsted, adresse og Cvr
Nordbo, som er oprettet på den stiftende generalforsamling den 28. februar 1978, i henhold til lov om fritidsundervisning mv, er en selvejende institution med hjemsted i Fredericia Nord.
Adressen
Nordbohuset
Sonnesvej 112
7000 Fredericia
Mobil: 61 31 00 70
Email: info@nordbohuset.dk
cvr: 12 01 35 31
Klik her for at se den siddende bestyrelse
§2 Formål
Institutionens formål er at drive et fritids- og kulturcenter med dertil hørende faciliteter til fremme af almennyttige fritidsaktiviteter, fritidsundervisning, mødevirksomhed og velgørende formål for beboerne i Fredericia Nord.
§3 Medlemsskab
1.
Som medlem af institutionen kan optages beboere og grundejerforeninger, samt foreninger, institutioner og organisationer, der beskæftiger sig med med almennyttige fritidsaktiviteter i Fredericia Nord.
2.
Endvidere kan beboere i området eller andre, som har ydet frivillige bidrag eller frivilligt arbejde til institutionen, optages som personlige medlemmer, ved køb af medlemsbevis. Medlemsbeviset er et personligt indmeldelsesgebyr på 400kr, som ikke kan overdrages til andre. indmeldelsesgebyret går til husets fastsatte formål og bliver ikke refunderet ved eventuel udmeldelse.
3.
Eventuel udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen ved den til hver tid siddende formand.
§4 Generalforsamling
1.
I institutionens øverste myndighed er generalforsamlingen.
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i marts måned. Indkaldelse sker med mindst 3 ugers varsel ved bekendtgørelse på Nordbohusets hjemmeside og facebookside eller i de lokale aviser.
Det reviderede regnskab kan fås ved bestyrelsen i ugen før generalforsamlingen og er fremlagt 30 min før denne.
2.
Dagsorden
- Valg af dirigent ( må ikke være medlem af bestyrelsen)
- Formandens beretning
- Kasseren fremlægger det reviderede regnskab til godkendelse
- Behandling af indkomne forsalg.
- Behandling af budgettet.
- Valg af bestyrelsesmedlemmer + 1 suppleant blandt de personlige medlemmer
- Valg af 1 revisor + 1 suppleant blandt de personlige medlemmer
- Eventuelt
3.
Forsalg og ændringsforslag til vedtægterne
Eventuelt forslag og ændringsforslag til vedtægterne der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bekendtgjort skriftligt og være formanden i hænde senest 8 dage før.
4.
Stemmeberettigede
Stemmeberettigede er medlemmer med medlemsbevis. Medlemsbeviset er personligt. Der kan kun stemmes ved personlig fremmøde.
Tillsluttede foreninger, organisationer og institutioner har hver 1 stemme. Der kan kun stemmes ved personlig fremmøde af en repræsentant fra den enkelte organisation, institution eller forening.
5.
Beslutninger
Generalforsamlingens beslutninger træffes ved almindelig stemmeflerhed. Beslutning om ændring af vedtægter kræver at mindst 2/3 af de fremmødte medlemmer stemmer herfor, samt at ændringsforslaget har været bekendtgjort mindst 8 dage før.
6.
Protokol og underskrift
Generalforsamlingens beslutninger samt den vigtigste del af forhandlingerne føres til protokol/ referat, som underskrives af sekretæren og diagenten.
§5 Ekstraordinær generalforsamling
1.
Indkaldelse
Ekstraordinær generalforsamling indkaldes, såfremt mindst 3 bestyrelsesmedlemmer eller 1/6 af de personlige stemmer skriftligt anmoder om det, med angivelse af hvilke emner, der ønskes behandlet.
2.
Tidsfrist
Indkaldelse skal ske senest 14 dage efter anmodning er fremsat som ved ordinær generalforsamling, og dagsorden bekendtgøres samtidtig.
§6 Bestyrelse
1.
Medlemmer
Institutionen ledes af en bestyrelse, som består af mindst 5 medlemmer, som vælges for 2 år af gangen. Suppleanter vælges for 1 år af gangen. Bestyrelsen kan således bestå af 5 eller flere medlemmer alt efter behov.
Medlemsposter
- Formand
- Næst-formand
- Kassere
- Sekretær
- Bestyrelsesmedlemmer
- Suppleanter
I ulige årstal vælges formand og 2 eller 3 bestyrelsesmedlemmer
1979, 1981, 1983, 1985, 1987, 1989, 1991, 1993, 1995, 1997, 1999, 2001, 2003, 2005, 2007, 2009, 2011, 2013, 2015, 2017, 2019, 2021, 2023, 2025, 2027, 2029
I lige årstal vælges kasserer og 1 eller 2 bestyrelsesmedlemmer.
1978, 1980, 1982, 1984, 1986, 1988, 1990, 192, 1994, 1996, 1998, 2000, 2002, 2004, 2006, 2008, 2010, 2012, 2014, 2016, 2018, 2020, 2022, 2024, 2026, 2028, 2030
Hvert år vælges 2 suppleanter
2.
Valgt bestyrelse
Bestyrelsen konstituerer sig ved første møde eller generalforsamling med næst-formand og sekretær samt fastsætter en forretningsorden. Ordinært bestyrelsesmøde afholdes normalt hver måned eller efter behov.
3.
Varetagelse af særlige opgaver
Bestyrelsen kan udpege enkelt personer eller nedsætte udvalg til at varetage særlige opgaverblandt personer i eller udenfor bestyrelsen.
4.
Beslutninger
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når over halvdelen af dens medlemmer er tilstede. Afgørelser træffes ved almindelig stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende. Over bestyrelsens møder føres protokol, der underskrives af formanden (eller i dennes forfald, næstformanden) og sekretæren.
§7 Drift
1.
Bestyrelsen varetager institutionens daglige ledelse i overensstemmelse med dens formål og vedtægter. Det påhviler således bestyrelsen bl.a. at medvirke til at skabe tilfredsstillende bygningsmæssige forhold til institutionenes aktiviteter, at drage omsorg for udlejning og fastsættelse af lejesatser, samt at udarbejde årlige regnskaber, herunder fastlæggelse af budgetter for driften.
2.
Institutionen tegnes af formanden i forbindelse med kassereren. Beslutning om køb, afhændelse eller pantsætning af fast ejendom eller opsigelse af lån, træffes på generalforsamlingen. Der kan gives bemyndigelse til bestyrelsen om at træffe beslutning om overstående. Hele bestyrelsen er med underskrivere ved handler ect.
§8 Kapitalforhold og hæftelse
1.
Den til institutionens oprettelse og drift nødvendige kapital søges tilvejebragt ved offentlige og private tilskud, indsamlinger og arbejdsydelser blandt beboerne i området, arrangementer, indtægter ved udlejning af lokaler og belåning af fast ejendom.
2.
Institutionens midler, herunder evt. overskud, der ikke findes nødvendige til den daglige drift, skal indsættes i lokale pengeinstitutituter på institutionens navn eller anbringes i overenstemmelse med de for anbringelse af myndiges midler gældende regler. Det skal sikres, at midlerne kun anvendes i institutionens øjemed.
3.
Medlemmer har ikke ret til nogen del af institutionens formue eller midler af nogen art.
4.
For institutionens forpligtelser hæfter alene dens aktiver, idet bestyrelse eller tilsluttede medlemmer ikke hæfter personligt.
5.
Med hensyn til institutionens aktiver og passiver henvises i øvrigt til den til enhver tid seneste udarbejdede status
§9 Regnskab og revison
1.
Institutionens regnskabsår følger kalenderåret. Regnskabet føres af kasseren, som også udarbejder driftregnskab og status. Revisionen af regnskabet skal være foretaget inden sidste bestyrelsesmøde inden generalforsamlingen, med henblik på eventuel fremlæggelse til medlemmer der ønsker dette 30 min før ugen, før den ordinær generalforsamling ifølge §4 – stk. 3
2.
De på generalforsamlingen valgte revisorer vælges for 2 år adgangen og afgår på skift hvert andet år. – Revisor suppleant er valgt for 1 år. Genvalg kan finde sted hvis ønsket.
3.
De i §9 – stk. 2 nævnte revisorer, revidere regnskabet og gennemgår bilagene med henblik på at kontrollere, om de foretagende dispositioner har været økonomisk forsvarlige og i overenstemmelse med de givne regler. Der aflæggelse en skriftlig rapport til generalforsamlingen.
4.
Bestyrelsen eller generalforsamlingen kan beslutte, at regnskabet skal forelægges en registreret/ statsautoriseret revisor.
§10 Opløsning
1.
Til opløsning af institutionens virksomhed kræves 2/3 flertal af samtlige fremmødte medlemmer på 2 hinanden følgende generalforsamlinger med mindst 3 uger og højest 6 ugers mellemrum.
2.
I tilfælde af opløsning afgiver bestyrelsen til generalforsamlingen en indstilling om anvendelse af institutionens formue til almennyttige formål indenfor Fredericia kommune, fortrinsvis Fredericia Nord.